mgr Katarzyna Lichtańska
Katedra Etyki i Interdyscyplinarnych Badań nad Niepełnosprawnością
katarzyna.lichtanska@up.krakow.pl
pok: 102
publikacje:
https://tiny.pl/94x4v
Magister
Dziedzina: nauki społeczne
Dyscyplina: pedagogika
Prowadzone zajęcia dydaktyczne:
III rok PS (WWR)
Studia stacjonarne
Diagnoza i metody wczesnego wspomagania rozwoju języka i mowy małego dziecka
Zajęcia praktyczne 2×10 godz – 20 godz (zdalnie)
III rok PS (EiRUzNI)
studia niestacjonarne
Diagnoza w pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną
Audytorium 1x 16 godz. (6 zdalnie, 10 stacjonarnie)
Razem: 36 godz. (26 zdalnie, 10 stacjonarnie)
Dorobek naukowy:
Neurologopeda, pedagog specjalny pracujący z dziećmi z zaburzeniami rozwoju i komunikacji językowej. Zainteresowania badawcze oscylują wokół zagadnień funkcjonowania poznawczego dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, terapeutycznej funkcji zabawy i roli rodziców w procesie oddziaływań terapeutycznym ich dziecka. Swoje kompetencje doskonali na kursach związanych z neuroedukacją i technikami neurodiagnostyki.
- Lichtańska K. (2021), Jak mózg uczy się w zabawie?, W: Zabawa w ocenie rozwoju małego dziecka : Konteksty teoretyczne i praktyczne, 1. rok życia / redakcja E. Lubińska-Kościółek, T. Cierpiałowska, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
- Lichtańska K., Cygan B. (2020), School Skills of Digital Natives in the Context of Functional Illiteracy, Przegląd Pedagogiczny, 1/2020, nr 1, s. 254-267.
- Lichtańska K. (2020), Funkcjonowanie i edukacja wysokofunkcjonującego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu – studium przypadku, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, 13/202013, s. 5-16
- Lichtańska K. (2019), Opinie rodziców na temat jakości współpracy oraz wsparcia uzyskiwanego w procesie terapeutycznym ich dziecka z niepełnosprawnością : raport z badań, Kwartalnik Pedagogiczny, 2/2019, s. 271-283.
Charakterystyka doświadczenia i dorobku dydaktycznego:
Prowadzi zajęcia o tematyce związanej z rozwojem komunikacji i mowy dziecka z zaburzonym rozwojem oraz metodyką pracy terapeutycznej. Korzystając z doświadczeń zawodowych prezentuje rozwiązania praktyczne dotyczące postępowania metodycznego i schematów postępowania wobec dziecka z niepełnosprawnością. Swoje kompetencje doskonaliła na kursie dydaktyka szkoły wyższej organizowanym przez Uniwersytet Pedagogiczny oraz na licznych szkoleniach dotyczących neurodydaktyki i grywalizacji. Pełniła funkcję opiekuna studentów i opiekuna praktyk na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych.